شانزدهمین نشست کمیته های همکاری اقتصادی ژاپن و ازبکستان در تاشکند برگزار شد.

تاریخ: 1401/08/05

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دنیا، روز گذشته، شانزدهمین نشست کمیته های همکاری اقتصادی ژاپن و ازبکستان در تاشکند برگزار شد.

در این نشست که از سوی طرف ازبک مکانیزمی موثر برای توسعه مشارکت با شرکت های ژاپنی ارزیابی می شود جمشید خوجایف، معاون نخست وزیر – وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی جمهوری ازبکستان، روسای وزارتخانه ها، آژانس ها و انجمن های صنعتی کلیدی، مشاور ایتوچو، نمایندگان شرکت ها و سازمان های برجسته ژاپنی حضور داشتند. در نشست یاد شده موضوعات تجارت متقابل در چارچوب دستور کار مورد بحث و بررسی قرار گرفت. خاطرنشان شد که در 9 ماهه اول سال 2022، تجارت بین دو کشور 30 درصد افزایش یافته است. علاقه متقابل در انجام اقدامات عملی برای افزایش حجم تجارت دوجانبه ابراز شد.
ژاپن اعلام کرده است که برای به طرح هایی که تا پایان 2026 سطح دیجیتالی شدن ازبکستان را به 70 درصد برساند و همچنین تضمین افزایش ده برابری صادرات نرم افزار کمک نماید.

در چهارچوب دستورکار این نشست، موضوعات تجارت متقابل به بحث گذاشته و علاقه متقابل در انجام اقدامات اجرایی در جهت افزایش حجم تجارت دو جانبه از سوی دو طرف ابراز شد. خاطرنشان شد در 9 ماهه اول سال 2022 تجارت بین دوکشور 30 درصد افزایش پیدا کرده است. چشم انداز افزایش تعامل سرمایه گذاری و همکاری صنعتی در نظر گرفته شد. در طول پنج سال گذشته، تعداد شرکت های با مشارکت سرمایه ژاپنی در ازبکستان پنج برابر افزایش یافته و به 55 رسیده است. در سال جاری 14 سرمایه گذاری مشترک ایجاد شده است.

در همایش تجاری مربوط به این نشست مشارکت کنندگان در جلسات B2B و B2G حضور پیدا کرده و در خصوص جنبه های عملی مشخص همکاری مشترک به بحث و گفت و گو پرداختند. پس از این نشست، پروتکل نهایی و بسته محکمی از اسناد دوجانبه امضا شد که منعکس کننده توافقات کلیدی به دست آمده در این رویداد است.